23
Fotogalerie

Audio Pro Addon T14: aktivní regálové Hi-Fi reprobedny s Bluetooth [test]

Malé aktivní reprobedny Audio Pro Addon T14 nabídnou dobrou konektivitu včetně bezdrátového Bluetooth připojení. Pokud hledáte příjemně vypadající a hrající ozvučení, které vlastně není nijak nápadné a přitom je zvukově neošizené, tak si tento systém rozhodně zaslouží vaši pozornost.

Plusy
Pěkný design
Jemný, kulatý zvuk
Dostatek basového objemu vzhledem k velikosti
Přátelská cena
Minusy
Lehce limitovaná konektivita
Zvuk by mohl být přesnější
8  /10

Přestože severská značka Audio Pro dnes primárně vyrábí bezdrátové reproduktory (ať už jen Bluetooth nebo multiroom či třeba i stylový model připomínající kytarový aparát atd. atd.), svou historii značka začala roku 1978 klasickým hi-fi a snahou najít "velký bas z malé ozvučnice", aby prakticky okamžitě otevřela segment domácích aktivních reprosoustav a tak není divu, že i dnes má v katalogu (byť jen v podobě dvou modelů) právě ty, tedy aktivní reprosoustavy poměrně běžných proporcí a tvarů. Sloupky Addon T20 v nabídce doplňují maličké regálovky Addon T14.

Vzhled a konstrukce

Na mimořádně čistých linkách kompaktních ozvučnic Addon T14 je velmi dobře vidět jednak inklinace seveřanů k jednoduchosti a minimalismu, jednak i respektování moderního trendu u lifestyle elektroniky, kdy nemá být nápadnější než je nutné. Maličké T14 se svou výškou 22 cm, šířkou 15 cm a hloubkou 19,5 cm snadno zapadnou v jakémkoliv prostředí, pomohou tomu i čistě pravoúhlé kabinety nebo reproduktory vsazené do nich viditelných šroubů, moderní dojem neruší ani krycí mřížka vysokotónového reproduktoru.

3.JPG

Pohled na zadní panely obou kanálů odhalí, že v tom levém se skrývá vší elektronika a je tedy hlavním, pravý kanál má vzadu pouze jeden pár terminálů a slot bassreflexu.

Ten má tedy pochopitelně i "master" kanál, na kovové desce, zabírající celou zadní plochu, je toho ale mnohem víc - v horní řadě je to pět tlačítek pro základní ovládání (zapnutí, spárování Bluetooth rozhraní s aptX kodekem nebo přepnutí vstupu a regulaci hlasitosti), pokud byste nechtěli použít pěkné kovové dálkové ovládání, dále je tu linkových analogový vstup ve formě 3,5 mm jacku, je tu optický digitální vstup (dokonce dvakrát), je tu výstup na subwoofer a také USB port, určený ovšem pouze pro nabíjení. Pak už je tu jen dvoupólová zásuvka a reproduktorové terminály, skrze něž vede signál do pasivní reprosoustavy.

Malou textilní kopulku o průměru 1,9 cm i polypropylenový woofer s průměrem 11,5 cm obsluhuje vestavěný modul zesilovače se spínaným zdrojem. Ve třídě D nabízí modul pro každý kanál solidních 50 Wattů. Výrobce udává frekvenční rozsah 45 - 25 000 Hz (ač bez tolerance) a přechodovou frekvenci 2 800 Hz.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, hodně polic s komponenty a několik akustických panelů) byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2019-08-31-TST-Audio-Pro-T14-m1.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
 

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

2019-08-31-TST-Audio-Pro-T14-m2.png
Waterfall

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

Naměřená frekvenční odezva je o hodně lepší, ne byste od reprosoustav této cenové kategorie čekali. Plnohodnotných 55 Hz a prakticky skvělá linearita až k metě 10 000 Hz jsou něco, co by malým T14 mohla závidět valná většina konkurentů i z výrazně dražších kategorií. Nad 10 kHz pak je znát celkem výrazný přírůstek energie. Velmi dobré je pak srovnání frekvenční charakteristiky naměřené přímo v ose a mimo osu - liší se velmi málo a to naznačuje jak dobré svázání pásem, tak široké vyzařovací úhly.

Jak to hraje

Audio Pro Addon T14 jsme poslouchali v pražském studiu HIFI CZ, kde je provázel třeba přehrávač Magnat MCD 850 nebo kompaktní streamer Audio Pro Link 1, který se ve spojení s "offline" konceptem Addon T14 přímo nabízí jako dostupný upgrade. Napájeno bylo přes ISOL-8 Substation Integra, srovnávat jsme mohli třeba se sloupovou verzí Addon T20 nebo také s Magnat Transpuls 1500.

Ani mohutný bas ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) nebyl pro Addon T14 nestravitelnou překážkou a vlastně ho bylo až překvapivé množství a to navíc s nečekaně důstojnou čistotou na tak malé a tak dostupné reprosoustavy. Není to bas, který by vás ale zaplavil a snažil se dominovat, to ani s jeho měkčím, poddajnějším laděním příliš nejde, stejně jako třeba nelze očekávat nějakou high-endovou pestrost poloh a dozvuků. Nicméně má šmrnc, má šťávu a má váhu, která dobře funguje, je to bas hladký a vstřícný.

Lehce měkčí podání, opět ale v příjemném objemu i sytosti, je vlastní i střednímu pásmu, kde hlas Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl právě tak akorát vepředu a zněl s čistotou a transparentností v rámci cenové kategorie slušnou. Není to technicky brilantní monitorový zvuk, ale spíše uvolněné, ale přesto férově zřetelné hrají s "hezkým" vybalancováním. Na druhou stranu vnímáte, že hlas není ani zapadlý, ani naopak nijak tlačený kupředu, že přes jistou sametovost se drží v neokázal "normálních" vodách.

Kovový cinkot nejvyšších frekvencí v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl jednak objemově poměrně výrazný a tedy pocitově maličko dominující, ale zároveň při jakékoliv hlasitosti velmi kulatý, jemný až hladivý, takže nehrozila žádná ostrost, žádná tvrdost nebo unavující syrovost. I tady se Audio Pro zjevně snaží zůstat u příjemného a kultivovaného naladění. Rozlišení pak není špatné, jen stěží za 11 tisícovek můžete požadovat čitelnější reprodukci, ač T14 určitě nejsou analytické monitory.

V pulsující elektronice Guettovy "Love is gone" ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) se ukázal naplno dřímající ďáblík, který v maličkých reprosoustavách vězí. Už při relativně nízké (a tím více při vyšší) hlasitosti se reprosoustavy umí nadechnout a vydat pěknou dávku energie, aniž by to ale znamenalo splašenou divokost - Addon T14 zůstávají stále věrné svému klidnějšímu, ale dobře kontrolovanému zvuku, kterým disponují díky zjevně dobře sladěné aktivní koncepci.

V "A rose for me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) nemůžete s ohledem na cenu čekat nějak oslňující separaci jednotlivých nástrojových linek nebo dokonalé vystižení textur a těch nejjemnějších nuancí, ale i tady Addon T14 drží více než solidní standard a ve svém měkčím, kulatějším stylu vás nechají díky slušné čistotě do nahrávky nahlédnout bez pocitu nějakého zauzlování, vnímáte jednotlivé drnkající struny a vnímáte jednotlivé nástroje tak, jak to odpovídá standardům světa základního hi-fi v tom nejlepším slova smyslu.

Z malých ozvučnic umí Addon T14 vykouzlit poměrně velký zvuk (ne že by zaplnil koncertní halu, ale v menší místnosti ho bude až dost), takže i prostor nahrávek působí atraktivně díky velkým proporcím. Na "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) bylo cítit konkrétnost podání opět jako od dobrého klasického děleného hi-fi kategorie klidně blížící se 20 000,-. Není to pochopitelně trojrozměrná plasticita, ale ukotvení v pravolevém směru je dobré a nechá vás dobře se v nahrávce orientovat.

Výtečně si pak vedou Addon T14 stran nenáročnosti k přehrávanému materiálu - i trochu technicky plošší nahrávku jako je "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) si užijete díky vysloveně příjemné, nenásilné a nekonfliktní hladkosti, která si lehce plyne, má dost šťávy a objemu a působí v konečném součtu kultivovaně, takže můžete do playlistu přidávat další, další a další nahrávku bez starosti o to, jaká vlastně je.

Verdikt

Maličké aktivní Audio Pro Addon T14 jsou výtečnými zástupci světa malých, dostupných a šik vypadajících reprosoustav, kterým snad k úplné dokonalosti schází jen schopnost streamování (ač ji za nevelké peníze doplní třeba firemní Link 1 nebo jiný kompaktní streamer).

Pokud tak hledáte příjemně hrající ozvučení, které vlastně není nijak nápadné a přitom je zvukově neošizené a na svou "váhovou" třídu nabízí velmi příjemné hudební zážitky srovnatelné s klasickými dělenými pasivními systémy za leckdy klidně i dvojnásobné peníze, pak si skladné a zaplatitelné Addon T14 rozhodně zaslouží být mezi kandidáty k poslechu.

Audio Pro Addon T14

Cena: 10 990 Kč

Technické parametry

  • Konstrukce aktivní reprosoustavy s bassreflexem
  • Osazení 20mm výškový reproduktor s hedvábným vrchlíkem, 115mm středobasový měnič
  • Výkon 2 x 50 Watt
  • Frekvenční rozsah 45 - 25 000 Hz
  • Dělící frekvence 2 800 Hz
  • Konektivita Bluetooth standard V4.0 s kodekem apt-X Aux 3,5mm stereo, 2 x optický TOSLink, USB pro nabíjení externích zařízení (DC OUT / max 5V 1000mA), RCA sub OUT 

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Určitě si přečtěte

Články odjinud