17
Fotogalerie

Tomb Raider: recenze filmu

Realističtější, atletičtější a bez 3D prostorových křivek. Nová Lara Croft v podání Alicie Vikander se pouští do indianajonesovského dobrodružství, v němž jde o hledání otce i zneužití temné síly.

Světoznámá videoherní série Tomb Rider o neohrožené britské archeoložce Laře Croft se poprvé objevila v roce 1996. Hlavní hrdinka, představující jakousi ženskou obdobu Indiana Jonese, v jednotlivých herních sériích cestuje po světě, pátrá po starodávných artefaktech nadpřirozené moci a snaží se, aby se tyto nedostaly do rukou padoušských organizací, toužících za pomocí nich po ovládnutí světa.

Bez 3D křivek

Po pěti letech od vzniku dostala tato akční adventure série i svou filmovou podobu, spojenou s představitelkou hlavní role Angelinou Jolie. Vlasy, svázané do copu, krátké hnědé šortky, modré upnuté tílko, dvě pistole Heckler & Koch u pasu, plné rty a výrazné ženské křivky. Sex-appeal Angeliny Jolie je ale po letech asi tím jediným, co si z dvojice filmů o Laře Croft zapamatujete.

Reboot se tuto hrdinku snaží představit v jiném světle než předchozí filmy. Nejen co do vnějšího ustrojení, ale i toho vnitřního. Devětadvacetiletá švédská herečka Alicia Vikander, známá z filmů Ex Machina nebo Dánská dívka, nepůsobí oproti své předchůdkyni tak prvoplánově sexy. Její postava je mnohem subtilnější, atletičtější a její křivky rozhodně nejsou tak prostorově třídéčkové.

Její půvab je přirozenější, schopnosti realističtější. Nebudí dojem superhrdinské neporazitelnosti, naopak je znát, že ji střety bolí, vyčerpávají, že si v nich často sáhne na dno. To byl ostatně záměr tvůrců, ukázat ji civilnější, zranitelnější, citlivější, psychologicky složitější.

Plebejský status

Lara je paličatá, drzá, se svými šrámy na duši, danými absencí rodičů a především otce. Na začátku vyprávění tuto jednadvacetiletou dívku zastihujeme ve fázi života, kterou bychom mohli označit za přešlapující na místě. Mohla by disponovat obrovským majetkem svého otce, lorda Richarda Crofta (Dominic West), ale ona se radši ukrývá před světem a žije z ruky do úst.

Vydělává si jako londýnský messenger, který rozváží jídlo a účastní se přitom nelegálních závodů na kole a poloamatérsky boxuje. Její dobrovolný plebejský sociální status je spojen s její neochotou podepsat prohlášení, že její otec zemřel a ona po něm dědí jeho globální impérium. Stále věří, že někde v dáli žije, i když už je pohřešovaný sedm let.

Otcova obchodní partnerka Ana Miller (Kristin Scott Thomas) ji k tomu nakonec přiměje. Lara se ale před podpisem převodových papírů seznamuje s jeho poslední vůlí a nachází v ní vodítko, které by mohlo vést k jeho nalezení. Kvůli nákladům na cestu zastavuje amulet, který je jedinou památkou na něj a vydává se na cestu na mýtický ostrov, o němž měla informace dle otcova přání zničit.

Základ v restartované počítačové hře

Děj prequelového filmu ve vztahu k těm předchozím vychází ze stejnojmenné počítačové hry z roku 2013, jež byla koncipována jako restart celé série. Velká část motivů z ní byla scenáristickou dvojicí Alastair Siddons a Evan Daugherty přenesena i do filmového tvaru.

Shodný je jak název lodi Endurance, na niž se v Hongkongu s jejím kapitánem (Daniel Wu) a synem přítele jeho otce nalodí, tak okolnosti ztroskotání této lodi i jejího následného objevení se na ostrově. Ze hry je přebrána i lokace tajuplného podzemního chrámu, ve skutečnosti hrobky japonské císařovny Himiko.

Nachází se na ztraceném ostrově Yamatai, uprostřed Ďáblova moře a poblíž japonského pobřeží, tedy na posledním známém místě, kde byl její otec spatřen. Ze hry je převzat i charakter akčních scén, spočívajících v různém skákání, lezení a šplhání.

Zneužité temné síly

Kolem tohoto základu scenáristé tvoří mytologii, vztahující se k Himiko, královně ostrova Yamatai, která dle legendy vládla temnými silami a zabíjela pouhým dotekem, tak zápletku s tajemnou organizací Trinity a Lařiným profesním konkurentem, archeologem Mathiasem Vogelem (Walton Goggins).

Před lety Lařin otec Richard, ona i organizace Trinity, každý z jiného důvodu, chtěli a chtějí poznat a využít moc Himiko, která musela být kvůli svým schopnostem zaživa pohřbena na odlehlém ostrově v izolaci od okolního světa. Jak se v průběhu vyprávění ukáže, tak za jiných okolností, než se všeobecně předpokládá.

Zatímco jedni chtěli zabránit zneužití temné síly, druzí k ní naopak přistupují se zlými úmysly. Lara poznává, který případ byl její otec a postupně se seznamuje s jeho historií, která byla mnohem dobrodružnější, než se jí to jako malé a dospívající holčičce zdálo. Jeho obchodní cesty měly ve skutečnosti úplně jiný charakter a staly se i důvodem jeho zmizení.

Realističtější charakter hrdinky

Lara si najednou uvědomuje, proč ji vychovával zrovna tak, jak ji vychovával a učil ji dovednostem, jež teď při pobytu v džungli na ostrově zúročuje. Flashbacky do Lařina dětství nám umožňují jednak pochopit citové pouto mezi otcem a dcerou, ale zároveň slouží i k tomu, aby se nám přerod v hrdinku, jež tak dobře střílí z luku a hravě luští složité rébusy, nezdál tak náhlý a násilný.

V úvodu honička na kolech v ulicích Londýna, trénování bojových umění, její šlachovitá, mrštná, sportovní postava, to vše má ukázat, že Lara má nějaké dispozice a dovednosti, které pak na ostrově využije. Tvůrci se rozhodli pro její realističtější ráz, v jehož světle potom některé její schopnosti při zacházení s lukem nebo skocích na vzdálenost pěti až deseti metrů nepůsobí tak nevěrohodně. Souvisí obecně s převodem videoherního média do toho filmového, které má každé jiné zákonitosti. Scenáristé jsou si toho vědomí a tak její nadlidské schopnosti trochu podkopávají, aby nepůsobily tak dokonale.

Vážněji pojaté indianajonesovské dobrodružství

Její schopnosti luštit hlavolamy, spojenou s touhou po nalezení otce, se snaží využít protistrana ve variaci na indianajonesovské dobrodružství. Nejvíce asi na to třetí s podtitulem Poslední křížová výprava kvůli motivu vztahu dcery a ztraceného otce, s nímž sdílí stejnou archeologickou vášeň. Nebo zatím její zárodek, protože zatímco Harrison Ford a Sean Connery zažívali poslední křížovou výpravu, tak ona tu první.

Tato její výprava se neobejde bez klišé, jež k dobrodružnému žánru patří a s nimiž si Steven Spielberg uměl tak skvěle a ironicky pohrávat. Režisér Tomb Raider, čtyřiačtyřicetiletý Nor Roar Uthaug (Ledová smrt, Vlna) nadsázku a humor moc nepoužívá a naopak sází na překvapivě vážné a ve vztahu k otci až patetické podání.

Hrdinčino řešení rébusů a překonávání nástrah hrobky i odhalení, kdo za vším stojí, nese rysy šestákové zábavy. Potěší realistický výklad mýtu okolo císařovny Himiko, vykreslení prostředí exotického ostrova a elektronický podkres Junkieho XL.

Chybí moment překvapení

Akční scény jsou rovnoměrně rozložené do celého průběhu vyprávění od cyklistického závodu v ulicích v úvodu, přes honičku v Hongkongu, ztroskotání lodi, snahu zachránit se z trosek letadla nad hrozivým vodopádem až po naháněnou s žoldáky v džungli a scénu v hrobce.

Lara v nich zúročuje svou sportovní průpravu, ale režisér jim neumí dát nějaký výraznější zapamatovatelný moment. Navíc ve scénách, kdy Lara poletuje vzduchem, je až příliš znát CGI charakter těchto trikových pasáží a jejich videoherní základ.

Na filmu je znát řemeslná poctivost, snaha udělat ho co nejlíp, ale chybí mu moment překvapení, něčeho výjimečného, nápaditého, čím by se odlišil od Indiana Jonese nebo Mumie. Postavy až na Laru nejsou psychologické prokreslené, u Mathiase Vogela jeho motivace není dobře rozvedena.

Hrdinka s potenciálem do budoucna

Alicia Vikander se role Lary zhostila s velkou fyzickou zarputilostí i emočním vkladem, který do ní vnáší. Podobně jako v předchozích dvou filmech Angelina Jolie, tak i ona je největší devízou tohoto nového zpracování, které teprve objevuje sílu, již v sobě tato hrdinka má.

V závěru si pořídí do výbavy něco, co k ní neodmyslitelně patří a dává tím najevo, že má nakročeno k dalšímu dílu. Nevím, jak velký bude úspěch tohoto, ale pokračování by jí mělo být dopřáno. Na rozdíl od jiných filmů typu Prince z Persie nebo Johna Cartera, jež měly také ambice rozjet celou sérii a u nichž jste si po výsledku úvodního snímku říkali, že po tom až tolik netoužíte, má v sobě Alicia Vikander větší potenciál tuto hrdinku rozvíjet.

Tvůrčí tým by se ale v případném pokračování měl sebevědoměji oprostit jak od restartovaného videoherního základu, tak od příbuzných žánrových snímků, v jejichž šlépějích Lara kráčí. Pak by výsledek mohl být mnohem zajímavější než tento akční příslib do budoucnosti.

AVmania.cz
Tomb Raider   6

Tomb Raider

  • Žánr: dobrodružná videoherní adaptace
  • Původní název: Tomb Raider
  • www.tombraidermovie.com/
  • USA, 2018
  • Scénář: Alastair Siddons, Evan Daugherty
  • Režie: Roar Uthaug
  • Hrají: Alicia Vikander, Walton Goggins, Dominic West, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Hannah John-Kamen, Nick Frost
  • Distribuce: Forum Film CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 03. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud